AMARAN: Kanak-kanak di bawah umur 18 tahun, orang yang lemah semangat, lemah syahwat mahupun yang lemah tenaga batin adalah DILARANG mengunjungi laman blog ini tanpa bimbingan mereka yang berpengalaman.

"Sesungguhnya makhluk-makhluk halus itu dapat melihat kamu sedangkan kamu tidak dapat melihat mereka." (Surah al-A'raaf, ayat 27)

Rabu, 29 September 2010

Misteri Orb

Pernahkah anda merakam gambar orb?Apakah ia orb?Orb ialah bulatan putih seperti buih (bubble atau dust) yang terakam dengan kamera digital tanpa flash.Orb sebenarnya berasal daripada perkataan Latin yang bermaksud bulatan.Menurut beberapa orang pengkaji kewujudan paranormal, orb juga tergolong dalam kategori makhluk paranormal atau bahasa mudahnya makhluk halus yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar (bukan kuman atau virus)
Menurut koordinator Paranormal Research Investigations (PRI), Mark Kimura,mk@cornell.edu, orb terbentuk apabila terdapat titisan air ketika gambar diambil. Walau bagaimanapun, terdapat juga orb yang terbentuk secara misteri. Misteri inilah yang perlu dikaji. Adakah benar ia adalah tanda kewujudan makhluk ghaib?
Sebenarnya sebelum ni aku buat tak tau je tentang kewujudan orb dalam gambar-gambar yang aku pernah ambil menggunakan kamera digital sehinggalah aku terjumpa artikel tentang orb. Ada juga aku terjumpa gambar-gambar orb yang dirakam dengan seribu persoalan seperti dalam gambar di bawah.

Gambar yang diambil oleh seorang petugas Tabung Haji ini diambil di musdhalifah ketika musim haji 2008. Menurut beliau,ketika gambar diambil tiada berlaku sebarang perubahan cuaca. Ketika melihat semula rakamannya beliau terperasan tentang kewujudan 'bubble' ini dan jika diamati betul2 di dalam 'bubble' itu seolah2 terdapat tulisan kalimah 'Allah'. Perkara ini dirujuk kepada seorang ustaz di sana dan ustaz itu menyatakan kebarangkalian pada waktu tersebut malaikat turun dari langit tetapi tidak menunjukkan wajah yang sebenar.(Artikel lanjut rujuk http://saidinhasnam.blogspot.com/)

Kewujudan orb ini terus menjadi misteri pada aku apabila aku dapat beberapa gambar orb yang berjaya dirakam yang menunjukkan beberapa penampakan misteri setelah diperbesarkan 'bubble' tersebut. Lihat gambar di bawah.

 Namun begitu terdapat juga beberapa kewujudan orb yang hadir bersama kelibat2 misteri yang pernah diambil termasuklah salah satunya gambar yang kelab Seekers aku ambil di atas siling tempat kerja aku. Lihat foto di bawah.
Dalam bulatan besar yang ada tanda soal tu kalau zoom betul2 nampak kelibat putih berambut panjang (Gambar ni ahli Kelab Seekers aku snap guna flash tapi boleh pulak nampak orb tu)


Gambar di bawah ni pulak aku ambik kat dalam bilik tidur rumah aku.Tapi takde la nampak kewujudan benda-benda lain. Kewujudan orb dalam gambar ini aku tak cerita kat bini aku, kalau dia tau mampuih dia tak mau tidur dengan aku malam ni..




1 ulasan: