AMARAN: Kanak-kanak di bawah umur 18 tahun, orang yang lemah semangat, lemah syahwat mahupun yang lemah tenaga batin adalah DILARANG mengunjungi laman blog ini tanpa bimbingan mereka yang berpengalaman.

"Sesungguhnya makhluk-makhluk halus itu dapat melihat kamu sedangkan kamu tidak dapat melihat mereka." (Surah al-A'raaf, ayat 27)

Sabtu, 30 Oktober 2010

Misteri Lift T**p**g Sentral

Di bandar aku telah terbina sebuah pusat perniagaan bernama T**p**g Sentral. Di sebelah bangunan T**p**g Sentral tu terletak bangunan Tesco yang tapak asalnya ialah sebuah istana lama. Ni aku nak cerita tentang T**p**g Sentral, tempat makhluk2 pelik lepak. Sebab aku kata makhluk pelik ialah kerana kalau nak tengok fesyen2 pelik remaja kat bandar aku, pergila kat situ. Kat situ macam2 jenis makhluk ada. Yang kepala botak sekerat, yang rambut warna-warni, yang subang kat dahi dan bermacam-macam fesyen pelik mengalahkan makhluk asing semua ada kat situ. Jantan betina sama je. Semua bangsa pun sama. Kalau masuk dalam tu rasa macam berada kat planet lain le pulak.
Di tingkat atas sekali ada mini pawagam yang menjadi tumpuan makhluk-makhluk pelik tadi. Kalau malam minggu pawagam tu tutup lewat sikit daripada hari2 biasa. Oleh kerana pusat perniagaan yang lain tutup jam 10.30 malam maka pengunjung pawagam yang keluar lewat terpaksa menggunakan lift. Aku pernah dengar tentang kisah2 misteri yang berlaku kepada pengguna lift tu sebelum ni. Pernah ada yang terperangkap dalam lift, yang nak turun tapi naik semula pun ada, termasuklah pengalaman dari adik ipar aku sendiri. Tapi dalam banyak2 kisah misteri lift tersebut aku rasa kisah kawan aku yang paling menarik.
Kisahnya begini, kawan aku ni pergi menonton seorang diri di pawagam tu pada suatu malam minggu. Tiket yang diambil ialah tiket untuk show terakhir malam tu. Filemnya tak payah sebutla. Oleh kerana kawan aku ni dah mengantuk sangat dan filem tu pulak tak berapa best, dia pun keluar tanpa menunggu filem tamat. Masa tu lebih kurang jam 11.45 malam.
Oleh kerana pusat perniagaan tu dah menamatkan operasi, dia pun terpaksa menggunakan lift. sampai di depan lift dia pun tekanlah butang untuk turun ke tingkat bawah. Kemudian pintu lift terbuka tanpa ada sesiapa di dalamnya. Dia masuk dan terus tekan butang 'G ' untuk ke groundfloor. Pintu lift pun tertutup dan nombor pada skrin dalam lift tu pun bertukar satu demi satu menandakan lift sedang bergerak ke bawah. Akan tetapi apabila sampai ke tingkat 1 pintu lift terbuka. Kawan aku pun jenguk ke luar tetapi tiada sesiapa di luar. Tiba-tiba pintu lift tertutup tetapi kali ini ia bergerak ke atas semula.
Sampai ke tingkat atas pintu lift terbuka...kemudian masuklah seorang perempuan cantik yang berpakaian seksi, terus berdiri di belakangnya. Dalam hatinya tertanya-tanya siapakah gerangan perempuan seksi ni? Pekerja di T**p**g Sentral inikah atau penonton pawagam yang turut merasa bosan sepertinya.
Selepas perempuan itu masuk, pintu lift pun tertutup dan perlahan-lahan mula bergerak ke bawah.
Sampai di tingkat satu sekali lagi lift terhenti dan tiba-tiba pulak lampu terpadam, tetapi pintu lift tak terbuka. Kawan aku ni dah mula gelabah. Dengan tak semena-mena pulak hidungnya tercium bau yang teramat busuk. Bulu romanya berdiri. Dalam keadaan yang begitu cemas dan seram dia pun cuba menenangkan perasaan dengan membaca ayat2 suci al-Quran yang terlintas di ingatannya. Masa tu kawan aku ni dah gabra habis, tak berani dia nak menoleh ke belakang ke arah perempuan yang dari tadi diam tanpa rasa takut dan panik. Dia dah tak peduli kat perempuan di belakangnya sama ada dengar atau tidak dia baca ayat2 yang entah betul entah tidak tu.
Nasib baik selang beberapa minit kemudian lampu lift kembali menyala dan lift bergerak kembali. Kawan aku ni menarik nafas lega tetapi dia tetap tak berani menoleh ke belakang.
Sampai di tingkat bawah perempuan di belakangnya tadi terus menerpa keluar sebaik saja pintu lift terbuka sambil ketawa dan menoleh ke arah kawan aku yang dah berpeluh, lalu berkata :

"Maaf ya, saya kentut tadi..abang jangan marah ye.."


Hah..hah..hah...begitulah kisahnya yang diceritakan pada aku. Jangan marah ya, nanti kena jual...
Gambar di atas tiada kena mengena dengan cerita, ini gambar salah satu makhluk pelik yang tak cukup kain yang ditemui di T**p**g Sentral.
Moral cerita : Jangan kentut dalam lift, kalau lampu terpadam boleh buat orang lain suspen.

Jumaat, 29 Oktober 2010

Hampeh Punya Jin (Misteri Siti Balqis Terungkai)

KUALA TERENGGANU: Misteri kehilangan Siti Balqis Mohd Nor yang didakwa keluarganya disorok ‘Jin Islam' di Gunung Jerai, Kedah, sejak Ahad lalu, terungkai selepas gadis itu ditemui polis di rumah keluarga seorang kenalannya di Kampung Batu 18, Ulu Klawang, Kuala Klawang, Negeri Sembilan, pagi semalam.
Siti Balqis sebenarnya keluar seorang diri dari rumahnya di Kampung Gong Nangka, Jertih dan menaiki bas ekspres ke Shah Alam pada jam 9 malam, sebelum ke Seremban dan meneruskan perjalanan menaiki teksi ke Kuala Klawang.
Ketika di situ, Siti Balqis, 22, tinggal di rumah seorang sahabat pena perempuan yang dikenalinya menerusi laman berkenalan sebuah majalah remaja pada 2005, tetapi tidak pernah bertemu sebelum ini.

Ketua Polis Daerah Besut, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria, berkata Siti Balqis juga sudah membeli tiket untuk pulang ke kampungnya esok.

“Dengan penemuan ini, polis menganggap kes ini selesai dan polis tidak akan mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak,” katanya pada sidang media sebelum menyerahkan Siti Balqis kepada ibunya, Norizan Said, 47, di Ibu Pejabat Polis Daerah Besut, di Kampung Raja di sini, semalam. Hadir sama sahabat penanya, Norwaniza Ramli, 19 (gambar kanan).

Kamaruddin berkata, polis mendapat maklumat mengenai gadis itu apabila bapa sahabat pena Siti Balqis menghubungi polis daerah Jelebu selepas terbaca berita kehilangan misteri gadis itu dalam akhbar ini.
Polis juga mendapat petunjuk gadis itu berada di Negeri Sembilan selepas semakan khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar kepada ibunya pada jam 5 pagi Isnin lalu mendapati pencawang terakhir ialah di Kuala Klawang.

Pada Isnin lalu, Norizan memberitahu menerima SMS daripada anaknya pada jam 5 pagi yang mendakwa berada di Gunung Jerai selepas dibawa jin berbulu lebat.

Sementara itu, Pemangku Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Superintendan K Manoharan, berkata laporan Norizan di Balai Polis Jertih pada jam 1.30 pagi Isnin lalu, antara lain menyebut melihat anaknya menaiki kereta Perodua Kembara milik keluarga pada jam 8 malam.

"Berikutan laporan itu, kita menjalankan siasatan kes orang hilang dan meliputi semua aspek termasuk sama ada gadis berkenaan melarikan diri atau dilarikan," katanya sambil menambah kereta itu ditemui di Stesen Bas Jertih pada jam 1 tengah hari Isnin.

Norizan ketika ditemui terkejut dengan penemuan itu kerana sebelum ini anaknya menghantar SMS dan memberitahu berada di Gunung Jerai dan dibawa jin berbulu serta yakin anaknya berada di gunung berkenaan berdasarkan gerak hatinya.

Norwaniza pula berkata, dia selalu berutus surat dan menghubungi Siti Balqis tetapi hanya bertemu selepas kenalannya itu datang sendiri ke rumahnya Isnin lalu.

"Saya tidak menduga pertemuan ini rupanya dengan seorang gadis yang sering dilaporkan ghaib kerana sebelum ini Siti Balqis tidak pernah menceritakan kisahnya,” katanya.


Di KUALA KLAWANG, ibu Nurwaniza berkata gadis itu mengajaknya dan anaknya ke Seremban, Selasa lalu dan menggunakan wang sendiri membeli pelbagai makanan dan pakaian bernilai RM279, termasuk tiket bas untuk pulang ke Terengganu.

Ramlah Meon, 60, berkata beliau pelik melihat Siti Balqis kerap SMS dan apabila ditanya dimaklumkan ia di hantar kepada kawannya.

“Siti Balqis beritahu dia tinggal bersama ibu saudaranya selepas ibunya meninggal dunia dalam kemalangan November tahun lalu. Dia turut beritahu rumahnya besar dan ada tujuh bilik lengkap dengan pembantu rumah dan kolam renang," katanya.

Ramlah berkata, pembohongan Siti Balqis terbongkar apabila anggota polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jelebu datang ke rumahnya, kelmarin, berikutan SMS diterima ibu Siti Balqis menggunakan nombor telefon yang didaftarkan atas nama Nurwaniza.

Beliau berkata, ketika menyelongkar beg pakaian Siti Balqis, mereka menemui lebih 20 kad sim yang masih aktif, sejumlah wang, beberapa kad ATM dan sebuah kotak kecil berisi 10 batu delima dalam kain kuning.

Oleh Hanneeyzah Bariah Baharin, Azman Mahmood, Haryanti Ahmad Rodzidan Mohammad Ishak
bhkt@bharian.com.my
2010/10/29

Cadang gadis jalani rawatan psikiatri

JERTIH: Ibu Siti Balqis, Norizan Said, 47, berkata dia terkejut dengan penemuan anaknya di rumah rakannya di Hulu Kelawang, Jelebu, kerana sebelum ini anaknya menghantar khidmat pesanan ringkas menyatakan dia dibawa jin berbulu ke Gunung Jerai.
“Bagaimanapun saya bersyukur kerana dapat menemui semula Siti Balqis dalam keadaan selamat dan berharap peristiwa ini tidak berulang,” katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Jabi, Ramlan Ali yang sebelum ini beberapa kali melawat Siti Balqis, mencadangkan supaya gadis berkenaan menjalani rawatan psikiatri.

“Terpulanglah kepada keluarganya untuk membuat keputusan,” katanya.

Pegawai Agama Yayasan Islam Terengganu, Fauzi Yusof yang pernah merawat Siti Balqis mengikut kaedah Islam berkata, gadis itu memang mempunyai gangguan misteri dan perlukan rawatan secara berterusan.

Dibela bunian

JELEBU: Sepanjang berada di rumah rakannya, Nur Waniza Ramli, 19, di Kampung Rambai Baris, Ulu Klawang, di sini, Siti Balqis dikatakan sering memberitahu dia diasuh orang bunian manakala ibunya pula sudah meninggal dunia.
Ibu Nur Waniza, Ramlah Meon, 60, yang ditemui di sini, semalam berkata dia sekeluarga yang tidak mengesyaki apa-apa melayan kedatangan Siti Balqis dengan amat baik sejak gadis berkenaan datang ke rumah mereka kira-kira jam 9.30 pagi Isnin lalu.

“Saya tidak mengesyaki apa-apa kecuali pelik dengan tindakannya yang selalu menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada seseorang didakwanya sebagai kawan.

“Selain itu, dia ada memaklumkan sering kali ghaib dibawa orang bunian yang mengasuhnya iaitu Tok Janggut, Tok Dalang, Kak Safura dan Kak Maisara di Gunung Tebu, Terengganu,” katanya yang ditemani suaminya, Ramli Udin, 64, dan anak kedua mereka, Rahimi Ramli, 37.

Ramlah berkata, anak perempuannya (Nur Waniza) dan Siti Balqis berkenalan melalui majalah kira-kira lima tahun lalu selepas Siti Balqis mendakwa wajah Nur Waniza seiras arwah kakaknya.

Dakwanya, Siti Balqis pernah memberitahu ibunya sudah meninggal dunia dalam kemalangan pada November tahun lalu, dan menetap bersama ibu saudaranya di sebuah rumah besar dengan tujuh bilik lengkap dengan pembantu rumah dan kolam renang.

Ramlah berkata, anak perempuannya (Nur Waniza) dan Siti Balqis berkenalan melalui majalah kira-kira lima tahun lalu selepas Siti Balqis mendakwa wajah Nur Waniza seiras arwah kakaknya.

Dakwanya, Siti Balqis pernah memberitahu ibunya sudah meninggal dunia dalam kemalangan pada November tahun lalu, dan menetap bersama ibu saudaranya di sebuah rumah besar dengan tujuh bilik lengkap dengan pembantu rumah dan kolam renang.
Rahmah berkata, dia hanya mengetahui siapa Siti Balqis apabila sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jelebu datang ke rumah mereka, kira-kira jam 8 malam kelmarin.

Oleh Iskandar Shah Mohamed
iskandar@hmetro.com.my

Sebenarnya aku dah agak dari dulu lagi semua ni auta punya cerita, sebab tu dalam artikel lepas aku ada timbulkan persoalan mengapa misteri kehilangan budak ni tak mendapat perhatian pakar2 sains dari luar negara. Paling koman pun kalau nak bongkar misteri ni, kenapa takde sorang pun yang cadang nak pasang CCTV kat rumah tu kalau betul2 Siti Balqis tu boleh ghaib sekelip mata.
Nampak sangatlah bengong masyarakat Melayu kita ni sampaikan ADUN yang kononnya cerdik pandai tu pun boleh kena 'jual' dengan budak sakit mental ni.Yang pemberita pun lagi satu 'golmal', punya nak melariskan akhbar (yang dah tak laku sebab asyik siar berita berat sebelah) sampai sanggup siar cerita2 yang khurafat dan memesongkan akidah. Siapa nak tanggung dosa kalau ada pembaca yang percaya bulat2 cerita khurafat tu? Siapa yang betul2 jin dalam cerita ni? Masyarakat Melayu? ADUN? Budak tiga suku atau pemberita? Hampeh!! Betui-betui hampeh!!..

Khamis, 28 Oktober 2010

Hantu dan Masyarakat Melayu (Mesti baca..)

Dalam masyarakat Melayu, hantu, semangat, jembalang atau penunggu telah wujud sejak zaman animisme lagi. Ketika itu semua benda besar seperti pokok atau batu yang besar dianggap didiami jin penunggu yang perlu dijaga dengan baik agar jin tersebut tidak mengamuk dan membahayakan penduduk sekitar. Malahan jamuan makanan atau acak disediakan oleh seseorang yang berpengalaman yang dikenali sebagai pawang bagi memastikan penunggu tersebut pula membantu penduduk daripada serangan wabak penyakit dan musuh tanaman. Amalan ini masih kekal dikalangan penduduk asli yang masih mengamalkan kepercayaan animisme.
Dengan kedatangan agama Hindu dan Buddha, konsep penunggu dan jembalang diubah menjadi konsep dewa-dewa yang mendiami tempat-tempat tertentu. Bagi menghormati dewa-dewa ini, kuil-kuil dibina ditempat-tempat tersebut dengan tujuan pemujaan bagi mendapatkan per. Keadaan ini tidak berubah dengan kedatangan orang-orang Cina yang juga mendirikan tokong kecil di bawah pokok atau tempat tertentu bagi mendapatkan bantuan tuah kepada mereka.

Islam menghapuskan

Kedatangan agama Islam mengajar bahawa tidak terdapat mambang dan hantu, yang ada hanyalah mahkluk halus yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Makhluk halus ini yang dikenali sebagai jin, dianggap mendiami alam yang berbeza dengan manusia. Islam mengajar bahawa makhluk halus atau jin ini tidak dapat memudaratkan manusia kecuali dengan keizinan Allah, Islam mengajarkan agar hanya takut dan mengesakan Allah semata-mata. Manusia digesa agar menjauhi pujukan syaitan dan selalu berdoa 'Aku berlindung kepada Allah dari syaitan yang direjam - Auzubillah himinash syaitanirrajim'.
Bagaimanapun kebudayaan Melayu yang menebal menyebabkan masih ada yang terkeliru beza antara Islam dan kebudayaan Melayu, yang mendorong mereka menyangka amalan-amalan kebudayaan adalah amalan Islam. Sebagai contoh mandi Safar pernah disalah-anggap satu amalan Islam, sehinggalah para ulamak tampil kehadapan bagi menjelaskan amalan Islam yang sebenar, yang akhirnya mendorong pesta mandi safar dimansuhkan.
Bagaimanapun budaya hantu sukar dikikis daripada masyarakat kerana kecenderungan ibubapa anak-menakutkan anak-anak menyebabkan anak mereka benar-benar takut kepada hantu dan percayakan bahawa hantu itu wujud.

Peranan media massa

Filem hantu Melayu seperti 'Pontianak', 'Dendam Pontianak', dan 'Pontianak Gua Musang' mendapat sambutan hangat daripada para penonton pada masa itu. Akibat kejahilan dalam agama dan ramai orang yang tidak terpelajar pada ketika itu, filem-filem itu mempengaruhi mereka. Ini mendorong kerajaan untuk menghentikan pembuatan dan penayangan filem-filem bercorak hantu yang boleh merosakkan akidah. Bagaimanapun, cerita-cerita hantu masih ditulis dalam majalah seperti majalah 'Mastika' dan 'Tok Ngah'. Setelah dipertimbangkan kembali bahawa kebanyakan orang pada masa kini lebih terpelajar dan faktor kebanjiran masuk filem-filem hantu asing, ini telah mendorong kerajaan menarik balik sekatan tersebut sekitar tahun 2000. Malah dokumentari alam ghaib seperti 'Filem Melangkah ke Alam Ghaib' dan 'Misteri Nusantara' di saluran TV3 turut membincangkan mengenai kewujudan hantu.

Mengapa hantu

Hantu wujud dalam minda Melayu sebagai satu penjelasan mengenai perkara-perkara yang tidak difahami atau diketahui. Contohnya :
  • Mengapa seseorang itu sakit mengejut pada hal sebelum ini kelihatan sihat selepas pindah ?
  • Mengapa pokok besar dan berakar songsang itu berbunyi pada waktu malam ?.
  • Mengapa sesebuah rumah itu ditinggalkan oleh penghuninya, dan orang yang baru berpindah masuk tidak kekal lama. Ada bunyi orang mengilai .
  • Mengapa kawasan kubur seperti ada sesuatu bergerak dan berbunyi pada waktu malam.
  • Mengapa mayat seseorang dijumpai berkecai-kecai ketika berladang. (Akibat haiwan buas?)
Mungkin orang Melayu hendak menakutkan anak-anaknya janganlah keluar waktu malam atau waktu maghrib. Mungkin cerita hantu mudah direka dan menjadi hiburan pada waktu malam.

Ciri-ciri umum

Pada umumnya orang-orang Melayu percaya hantu menjalankan aktivitinya pada waktu malam sahaja khususnya pada bulan mengambang. 99 % hantu dalam masyarakat Melayu terdiri daripada perempuan atau menyerupai perempuan. Hantu dalam masyarakat Melayu adalah untuk ditakuti, bukan untuk didekati.
Berdasarkan gambaran umum (tidak semestinya tepat kebenarannya),kebanyakan hantu ini matanya merah, pada mulutnya merah kesan-kesan darah. Mulutnya penuh dengan gigi yang tajam bercerancang, berwarna merah, selalunya selepas menghisap darah.

Menghalau hantu

Pada masa kini, kebanyakan orang sudahpun berfikiran moden dan akan mendapatkan rawatan di hospital atau klinik. Tetapi kadang-kala, pihak hospital atau klinik mendapati tidak terdapat sebarang masaalah dijumpai. Biasanya keluarga si pesakit menganggap sipesakit diganggu sesuatu, dan akan berpaling kepada perkhidmatan traditional bagi cuba mengobati pesakit.
Perubatan cara menghalau hantu secara umumnya terbahagi kepada dua:-
  • Menggunakan khidmat sahabat jin bagi menghalau jin penganggu, biasanya dengan cara menurun. Cara ini telah difatwakan haram oleh ulama.
  • Menurut petua yang tidak bertentangan dengan Islam, tiada bacaan tertentu cuma menggunakan bahan-bahan semulajadi.
  • Menurut keugamaan masing-masing.
Sesetengah mereka yang berfikiran moden berpendapat, ia hanyalan kesan placebo. Selagi mereka yang diubati percaya mereka sihat, mereka akan sembuh dengan sendiri. Dalam erti kata lain, penyakit ini adalah penyakit dalam fikiran (psikologi). Walaubagaimanapun, keluarga pesakit tidak mempeduli apa yang berlaku. Bagi mereka, asalkan sipesakit sembuh, mereka akan melakukan apa jua yang diperlukan.

Bersahabat dengan jin

Bersahabat dengan jin merujuk kepada seseorang yang mengikat tali persahabatan dengan makhluk halus. Persahabatan ini biasanya tidak digalakkan kerana ia mampu mendorong seseorang menjadi syirik, tetapi selalunya masih dilakukan kerana keinginan mendapat kelebihan tertentu seperti kebolehan mengubat. Kebolehan berubat merupakan bisikan dari jin yang menjurus kepada syirik kerana pemgamal telah memohon kepada jin untuk menolong beliau.Persahabatan dengan jin ini juga dikenali sebagai saka.
Mereka yang bersahabat dengan jin ini perlu mematuhi beberapa syarak seperti ada yang meminta persembahan makanan, ada yang perlu dibakar kemian setiap waktu tertentu, dan ada yang mengenakan apa-apa syarat kecuali mereka ini mengerjakan amalan Islam dengan taat. Jin yang mengenakan syarat mereka yang bersahabat dengan mereka agar mengerjakan amalan Islam dengan taat biasanya dikenali sebagai jin Islam atau kaum bunian.

Cara berhubung dengan sahabat jin

  • Cara lama ialah memanggil bomoh atau pawang di dalam sesebuah kampung. Bomoh atau pawang biasanya membakar kemenyan , membaca mentera tertentu seperti bahasa Jawa , kain kuning dan dedaun-dedaun tertentu sebagi peramu atau perambas. Untuk kes yang lebih berat, kambing akan disembelih, darahnya dijadikan acak (hidangan kepada hantu) dan dihanyutkan ke dalam sungai. Daging kambing dimasak dan dimakan secara beramai-ramai. Sekarang perkara ini tidak lagi dilakukan kerana perkara itu telah diketahui sebagai syirik.
  • Di Pantai Timur Semenanjung Malaysia, tarian Ulik Mayang atau Main Puteri akan dipersembahkan. Sekiranya seseorang itu gagal diubati dengan cara biasa, satu upacara besar-besaran dengan tarian Ulik Mayang atau Main Puteri akan dilakukan. Nyanyian lagu Ulik Mayang yang merdu beserta tarian ringkas , dirambas dengan tandan pinang kecil menyeru tuan puteri (bunian) agar datang menyembuhkan pesakit.
  • Di banyak tempat, bomoh boleh 'menyelap' atau 'menurun' hingga boleh bertutur bahasa asing. Contohnya bahasa Siam, bahasa Jawa, bahasa Jerman dan bahasa Inggeris. Pendengar akan kehairanan kerana bagaimana jin boleh berbahasa asing walaupun sepatah dua sahaja. entah betul entah tidak bomoh tersebut berbahasa Inggeris.

Menurut cara perubatan Islam

  • Orang Melayu yang agak beriman akan berjumpa dengan orang alim seperti ustaz, Imam, lebai, pak aji atau tokoh agama di dalam kampung untuk menyelesaikan masalah ini dengan bacaan al Quran. Mereka yang sakit biasanya akan dibacakan ayat-ayat tertentu bagi memulihkan semangat, dan biasanya dimandikan / disuruh mandi dengan air campuran limau bagi menyegar badan. Selain itu air yang dibacakan bacaan al Quran diberi munum bagi memulih/penguat semangat pesakit. Ini sama seperti mereka yang berfikiran moden berjumpa dengan pakar motivasi bagi meringankan fikiran daripada masaalah yang dihadapi.
  • Bagi orang Melayu, hantu boleh dihalau dengan bacaan ayat-ayat suci. Oleh itu, orang Melayu menyimpan al Quran di rumah. Selain itu ayat-ayat Quran tertentu digantung di dinding-dinding rumah walaupun mereka tidak mengerti apa maksudnya.Dengan harapan, hiasan quran ini dapat menghalau jin tanpa beramal dengannya. Perkara ini adalah bertentangan dengan ajaran Islam sebenar, kerana Al Quran adalah untuk dibaca dan bukannya menjadi hiasan.
Malangnya terdapat seorang pemimpin yang dilantik oleh mahkamah yang mengaku sebagai seorang Islam (bukan Melayu) turut melakukan perkara khurafat dengan mengikat ancak di tiang seri sebuah rumah Projek Infra Bina Upaya (IBU) di Kg Guar, Manong baru-baru ini seperti gambar di bawah.






    Siti Balqis Hubungi Ibu Dari Alam Ghaib

    JERTIH: "Umi jangan risau, kak long dalam keadaan selamat dan dijaga orang baik-baik," kata gadis ghaib, Siti Balqis Mohd Nor, 22, ketika berinteraksi menerusi perantaraan alam ghaib dengan ibunya Norizan Said, 47, awal pagi semalam. 
    Norizan berkata, mereka dapat berinteraksi jam 1.30 pagi dan anaknya memberitahu beliau dalam perjalanan pulang dari Gunung Jerai, Kedah serta kini di Tasik Banding, Perak. 


    Sehubungan itu, katanya, beliau yakin anak sulung daripada empat beradik itu yang belum ditemui sejak Ahad lalu, selamat dan dijaga Jin Islam berdasarkan petunjuk yang diberikan.

    “Saya yakin tafsiran daripada interaksi kami secara ghaib itu akan menjadi kenyataan beberapa hari lagi,” katanya ketika ditemui di rumah mereka di Kampung Gong Nangka, Apal, petang semalam.

    Katanya, selepas ghaib semula pada Ahad lalu, Siti Balqis sempat menghantar SMS kepada beliau memaklumkannya berada di Gunung Jerai selepas dibawa jin berbulu lebat ke tempat berkenaan.

    Bagaimanapun, katanya, malam semalam Siti Balqis dipercayai dalam perjalanan pulang dan singgah di Tasik Banding serta dijangka dihantar jin yang menjaganya malam Sabtu ini.
    Norizan berkata, beliau turut mendail nombor telefon bimbit anaknya kira-kira jam 10 pagi semalam dan hanya mendengar nada dering lagu Cindai nyanyian Datuk Siti Nurhaliza tetapi panggilan itu tidak berjawab.

    Malah, katanya, beliau turut memasukkan kredit RM5 kepada nombor telefon berkenaan kerana bimbang anak gadis itu tidak dapat menghubunginya.

    Dalam perkembangan berkaitan, bomoh dan orang ramai terus mengunjungi rumah Siti Balqis untuk mengetahui perkembangannya.

    Oleh Mohammad Ishak
    bhkt@bharian.com.my
    2010/10/28

    Rabu, 27 Oktober 2010

    Bunian

    Artikel 1
    Orang Bunian ialah sebarang mahkluk halus dari golongan jin dalam lagenda Melayu, mirip dengan elf dalam lagenda Eropah.
    Mereka dikatakan wujud dalam masyarakat besar, menyerupai struktur sosial manusia, mempunyai keluarga, puak, dan struktur masyarakat. Orang Bunian dikatakan mendiami kawasan hutan belantara, jauh dari perhubungan manusia, tetapi ada juga yang tinggal berdekatan dengan manusia malah berkongsi rumah dengan keluarga manusia. Sesetengah masalah kerasukan dikatakan berpunca dari orang bunian.
    Orang bunian mempunyai kuasa luar biasa yang hebat, dan juga diketahui berkawan dan menolong manusia, terutamanya pawang atau bomoh (tok batin taktau le pulak). Orang bunian dikatakan menculik kanak-kanak, dan bayi di dalam rahim wanita dan ada dituduh menyebabkan manusia sesat di dalam hutan.


    Asal-usul
    Terdapat beberapa pendapat mengenai asal-usul orang bunian, antaranya adalah mereka adalah dari keturunan jin. Pendapat kedua menyatakan mereka adalah hasil perkahwinan antara manusia dengan jin.


    Hubungan Dengan Manusia
    Oleh kerana orang bunian mirip dengan manusia (kecuali berasaskan fakta mereka biasanya ghaib atau halimunan) tidaklah menghairankan untuk mereka berkahwin dengan manusia. Malah ada pendapat yang mengusulkan bahawa bunian ini adalah hasil gabungan hubungan manusia dan jin. Bagaimanapun, ada juga yang mempertikaikannya kerana perbezaan bagi manusia (berasal dari unsur tanah) dan bunian (berasal dari unsur api). Terdapat cerita mengenai seorang lelaki yang mengahwini orang bunian, tetapi ingin kembali ke keluarga mereka yang telah ditinggalkan, memutuskan untuk meninggalkan orang bunian. Waktu pulang mereka ke golongan manusia, mereka mendapati bahawa setiap orang yang mereka kenal telah meninggal dunia, dan beberapa tahun sudah berlalu. Cerita ini pernah disebutkan dalam cerita dongeng Amerika iaitu Rip Van Winkle. Perkara tersebut menyerupai teori kerelatifan masa.
    Elf


    Pemakaian Bunian Wanita
    Di Malaysia,berbeza dengan bunian lelaki yang mempunyai pakaian yang pelbagai, bunian wanita sering didapati memakai baju kebaya dan berselendang dikepala. Bunian wanita juga selalunya mengikat rambut gaya siput dua dikepala. Bunian tidak memakai tudung tertutup rapi ataupun labuh.
    Di sekitar benua Eropah pula, bunian wanita sering dilihat berpakaian gaun tertutup bewarna putih atau warna lusuh dengan mahkota yang diperbuat dari ranting kayu yang melilit dan terdapat bunga-bunga kecil pada ranting tersebut.

    Artikel 2
    DI sebalik dunia nyata yang kita tempuhi, ada kehidupan sama seperti manusia tetapi terselindung dan tidak dapat disingkap pancaindera biasa.
    Penduduk alam ghaib itu dikatakan memiliki budaya setempat seperti bermain kompang dan berzanji, memiliki wajah dan fizikal seperti manusia.
    Penghuni dunia itu juga hidup bermasyarakat, mendirikan rumah dan penempatan sama seperti kita malah dikatakan turut menunaikan haji dengan menaiki kenderaan sama seperti manusia.
    “Apa yang membezakan orang bunian dengan manusia ialah jika berpakaian, semuanya mesti satu warna. Dari baju ke seluar sama warna,” kata Pengasas Pusat Rawatan Islam Manarah di Kuang, Selangor; Dr Jahid Sidik.
    Dr Jahid yang juga bekas pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya berkata, selain warna pakaian; berdasarkan pengalaman dan kes yang dirujuk kepadanya, semua aktiviti bunian sama seperti manusia.
    “Cuma manusia tidak nampak mereka. Dalam al-Quran juga menyatakan manusia tidak dapat melihat makhluk ghaib seperti syaitan, jin dan bunian kerana mereka tidak memiliki jasad. Manusia memiliki empat unsur iaitu air, api, tanah dan angin tetapi bunian menyamai jin hanya memiliki unsur api dan angin (menyebabkan mereka tidak berjasad),” katanya.
    Beliau yang berpengalaman hampir 15 tahun dalam perubatan Islam berkata, sehingga kini ada dua teori dikemukakan mengenai kewujudan dan asal usul orang bunian.
    “Mengikut cerita orang lama termasuk guru saya; asal bunian ialah apabila manusia berkahwin dengan jin. Sememangnya dalam kitab fekah ada perbincangan mengenai perkahwinan antara manusia dan jin.
    “Berdasarkan pengalaman yang dirujuk kepada saya, membuktikan perkahwinan antara jin dan manusia memang berlaku dalam kehidupan ini,” katanya yang turut menjelaskan bahawa perkahwinan itu menyebabkan bunian memiliki rupa dan budaya seperti manusia tetapi memiliki unsur api dan angin menyamai jin.
    Satu teori lain mengenai kewujudan bunian adalah mereka pada asalnya manusia alim dan soleh, taat kepada perintah Allah tetapi akibat sebab tertentu, mereka terlalai dan melakukan kejahatan.
    “Akibat malu berhadapan dengan manusia, mereka berdoa kepada Allah supaya kewujudan mereka tidak dilihat manusia. Ada versi mengatakan kejadian ini berlaku pada zaman Sahabat tetapi ada yang mengatakan ia berlaku sebelum zaman Rasulullah serta pada zaman Nabi-Nabi terdahulu,” katanya.
    Beliau berkata, manusia biasa tidak dapat melihat bunian atau jin tetapi keadaan itu boleh berlaku dalam beberapa keadaan tertentu, dengan izin Allah. Antaranya apabila ada jin atau bunian yang menumpang dalam badannya tanpa disedari individu itu.
    “Ada orang berkata, bayi dapat melihat bunian atau jin kerana mereka masih suci. Itu tidak benar, sebenarnya bayi dapat melihat perkara ghaib itu kerana bunian atau jin menumpang di badannya.
    “Ada satu kes seorang bapa mendakwa anak kecilnya istimewa (psikik) kerana dapat melihat benda ghaib. Selepas dibawa kepada saya, didapati dalam badannya ada jin dan selepas makhluk itu dikeluarkan, anak kecil itu kembali normal,” katanya.
    Selain itu, manusia mampu melihat bunian jika makhluk itu menzahirkan jasadnya dan kebiasaannya kemampuan bunian menunjukkan fizikalnya berlaku apabila bunian itu mempelajari ilmu tertentu. Sebaliknya manusia juga boleh melihat bunian jika mereka mempelajari ilmu tertentu.
    Dr Jahid menceritakan beberapa kes bunian yang dirujuk kepadanya sepanjang terbabit dalam bidang perubatan Islam itu.
    “Satu kes di Kota Tinggi, Johor. Dua pemuda masuk ke hutan mencari rotan tetapi seorang daripada mereka hilang ketika hari hampir malam.
    “Operasi mencari dijalankan tetapi lelaki itu tetap tidak dijumpai sehinggakan ahli keluarga dan penduduk kampung menganggap pemuda itu sudah meninggal dunia akibat dibaham binatang buas. Masa berlalu dan kehilangan pemuda itu semakin kurang dibualkan penduduk dan ahli keluarga.
    “Tiba-tiba, kira-kira lebih setahun selepas kehilangannya, pemuda itu kembali ke rumah keluarganya dan membawa bersama seorang anak dan isteri,” katanya.
    Pemuda itu menceritakan, pada hari kehilangannya, dia tersesat dalam hutan dan apabila menjelang malam, ketika mencari jalan keluar, dia terjumpa sebuah rumah.
    Selepas berehat semalaman, pemuda itu meminta izin pulang tetapi disuruh pemilik rumah tinggal bersama mereka dan berkahwin dengan anak perempuannya.
    Selepas setahun, lelaki itu diizinkan menjenguk keluarganya di alam manusia tetapi selepas itu, dia diberi pilihan oleh mentuanya sama ada ingin terus berada di alam bunian atau bersama manusia. Lelaki itu memilih kekal bersama anak dan isterinya di alam bunian.
    Kes kedua diceritakan Dr Jahid berlaku pada tahun-tahun terakhir jemaah haji menggunakan kapal laut sebagai pengangkutan. Dalam sebuah kabin, ditempatkan tiga lelaki dan selepas berkawan, mereka bertukar alamat apabila ingin berpisah.
    “Apabila pulang, seorang dari mereka yang tinggal di Kedah mengambil keputusan melawat kenalannya di Muar, Johor. Sebaik sampai di Muar, dia menunjukkan alamat kepada pemandu teksi yang berasa pelik kerana tiada kampung di kawasan itu.
    “Apabila sampai, didapati memang tiada penempatan di situ, selepas berjalan masuk ke dalam sedikit, baru dia menjumpai kampung dan rumah kenalannya. Tetapi selepas beberapa ketika berada di tangga rumah kenalan itu, dia ditolak seorang pemuda dan sebaik terjatuh, dia melihat rumah dan kampung ghaib sebaliknya digantikan dengan semak belukar,” katanya.
    Kes ketiga lebih menyedihkan. Seorang gadis meminta pertolongan Dr Jahid untuk memisahkannya daripada suaminya lelaki bunian. Beberapa tahun sebelum perkahwinan mereka, lelaki itu mendatangi gadis itu dan mengugut supaya mengahwininya atau gadis itu akan mengalami sakit misteri.
    Gadis itu enggan menyebabkan dia diserang penyakit misteri selama dua tahun. Akibat tidak tahan menanggung kesakitan sehingga menyebabkannya lumpuh, gadis itu bersetuju berkahwin dengan lelaki bunian berkenaan.
    Bantuan yang diminta daripada Dr Jahid bagaimanapun dibatalkan gadis itu dipercayai selepas diugut suami buniannya dan sehingga kini, tidak diketahui nasib wanita itu.
    FAKTA
    - Bunian tidak ditakrif dalam al-Quran tetapi keajaiban Allah sama seperti kejadian manusia kembar.
    - Manusia yang bersahabat atau berkawan dengan bunian, menjatuhkan martabat mereka sebagai khalifah Allah.
    - Tidak seperti jin yang boleh terbang dan memiliki kemampuan lain, Bunian hidup seperti manusia dengan berjalan kaki, bercucuk tanam cuma bezanya mereka tidak dilihat manusia walaupun hidup di alam yang sama.
    - Bunian boleh menyakiti manusia secara ghaib tetapi bagi bunian yang mempelajari ilmu tertentu, mereka boleh menyakiti manusia secara fizikal.
    - Rawatan digunakan Dr Jahid untuk merawat gangguan jin atau bunian adalah kaedah ketukan. – Tanda-tanda seseorang diganggu bunian atau jin adalah berkelakuan pelik seperti melihat benda ghaib, berat badan kekal tetapi apabila diangkat terasa berat selain kesan aneh pada tubuh badan.
    - Manusia tidak digalakkan berkawan dengan bunian kerana sukar diketahui sama ada bunian itu benar-benar beriman atau kafir.
    - kaedah menjauhkan gangguan bunian atau jin adalah dengan menjaga ibadat wajib dengan sempurna selain memperbanyakkan ibadat sunat serta solat hajat, solat taubat dan berdoa.

    *Kalau puteri bunian cun macam Nora Danish dalam gambar tu aku pun nak..

    Selasa, 26 Oktober 2010

    Alam Jin

    Tahukah anda selain manusia, alam ini juga dihuni oleh makhluk ghaib yang bernama JIN. Alam kedua-dua makhluk ini letaknya sangat berdekatan bahkan boleh dikatakan letaknya saling bertindih (cuma dimensinya sahaja yang berbeza). Dan antaranya ikut hidup berkeliaran dengan manusia di rumah-rumahnya (ada yang menyerupai kucing dan lain-lain haiwan peliharaan). 
    Sesuatu tempat itu mungkin tempat kediaman Jin ataupun mungkin perkampungannya. Sebab itu bila berada di tempat yang kita belum kenal keadaannya janganlah bertindak sebarangan, takut nanti perlakuan kita itu mengganggu ketenteraman Jin dan menjadikan ia marah (walaupun dengan tidak sengaja).
    Kebanyakan manusia walaupun percaya adanya makhluk ini disekelilingnya tetapi kerana tidak nampak, maka mereka mudah terkena tipuan dan godaannya. Dengan ini patutlah kita sedari bahawa syaitan itu selalu mengintip-ngintipkan manusia bagi membencanakan anak-anak Adam.
    Menurut kejadiannya, Jin ini merupakan makhluk yang perkasa dan boleh menunduk atau mengalahkan manusia. Namun mereka tidak mempunyai ruang untuk menyambar manusia kerana Allah S.W.T menjadikan bagi manusia (yang sentiasa mengingati Allah) malaikat-malaikat penjaga yang lebih gagah daripada Jin. Dan dengan ini manusia dapat mengalahkan Jin dengan mudah. Kiranya tiadalah pemeliharaan Allah kepada manusia, nescaya binasa dan musnah mereka semuanya.
    Sesungguhnya tubuh Jin dan manusia itu terbina daripada bahan-bahan yang boleh musnah, maka terjadinya kematian dan kemusnahan itu sama-sama dialami oleh dua makhluk ini.

    ADAKAH JIN BERANAK-PINAK SEPERTI MANUSIA?

    Manusia memerlukan masa mengandung selama sembilan bulan untuk melahirkan zuriat dan anak manusia juga memerlukan masa yang lama untuk matang dan menjadi baligh.

    Berbeza dengan Jin dimana, apabila di sentuh alat kelamin lelaki dengan alat kelamin perempuan, maka Jin perempuan akan terus mengandung dan beranak dan anak Jin yang baru lahir itu terus mukallaf. Begitulah keadaannya sehingga ke hari kiamat.
    Iblis pula apabila menyentuh paha kanan dengan paha kiri akan mengeluarkan 33 biji telor. Dalam setiap biji telor itu ada 33 pasang benihnya. Tiap-tiap pasang benih itu apabila menyentuh paha kanan dengan paha kiri akan keluar seperti yang terdahulu. Begitulah proses pembiakan Jin dan Iblis sehinggalah ke hari kiamat

    Bunian atau lebih masyhur di kalangan orang-orang Melayu dengan panggilan orang ghaib pula ialah hasil campuran lelaki atau perempuan Jin dengan lelaki atau perempuan dari kalangan manusia. Anak yang terhasil daripada percampuran itu dikenali dengan nama Bunian. Perangai dan tingkah laku serta rupa bentuknya orang Bunian ini dalam beberapa perkara mengikut manusia dan dalam beberapa perkara pula mengikut Jin.

    Jika asal usul datuk manusia ialah Nabi Adam a.s maka asal usul datuk Jin pula ialah “Jaan” yang asalnya adalah beriman kepada Allah dan melahirkan keturunan yang beriman. Selepas itu terdapat pula dari keturunan Jaan yang kufur dan melahirkan pula keturunan yang kufur. Anak cucu Jaan yang asal beriman itu ada yang kekal dalam iman dan ada pula yang kufur dan ada pula yang kembali beriman kepada Allah.

    BETULKAH JIN MEMPUNYAI PELBAGAI AGAMA?

    Jin juga seperti manusia, iaitu ada yang baik, ada yang jahat, ada yang soleh, ada yang tidak soleh, ada yang alim lagi mukmim, ada yang kufur, ada yang murtad, fasik dan zalim, ada yang masuk syurga dan ada yang dihumbankan oleh Allah ke dalam neraka di hari akhirat kelak.

    Majoriti puak-puak Jin terdiri daripada golongan Jin Kafir. Golongan Jin Kafir ini kebanyakanya beragama Yahudi, Kristian, Komunis dan sangat sedikit daripada mereka yang beragama Buddha dan Majusi. Terdapat juga golongan Jin yang tidak beragama. Golongan Jin yang memeluk Islam hanyalah sedikit bilangannya dan terdiri daripada golongan minoriti jika di bandingkan dengan keseluruhan bilangan Jin.

    Seperti juga manusia biasa, Jin juga berada dalam tingkat-tingkat iman, ilmu dan amalan yang tertentu berdasarkan kepada keimanan dan amalan mereka kepada Allah. Antaranya ada Jin Islam yang bertaraf awam sahaja, Jin Islam yang di tingkat iman Khawas dan Jin Islam yang berada di tingkat yang Khawasil-Khawas.

    Walaupun Jin Islam yang paling tinggi imannya dan paling soleh amalannya serta paling luas serta banyak ilmunya, tetapi masih ada pada diri mereka sifat-sifat mazmumah seperti takbur, riak, ujub dan sebagainya. Tetapi mereka mudah menerima teguran dan pengajaran.

    Mungkin inilah yang sering diperkatakan bahawa “Sebaik-baik Jin adalah sejahat-jahat manusia yang fasik” Tetapi yang berbezanya manusia yang paling jahat susah menerima pengajaran dan teguran yang baik.

    Golongan Jin Islam yang awam dan Jin kafir suka merasuk manusia yang awam dengan berbagai-bagai cara, kerana pada pandangan mereka manusia-manusia yang awam itu bukanlah manusia sebenarnya, sebaliknya adalah rupa seekor binatang. Manusia yang Khawas dan Khawasil-Khawas tidak dapat di rasuk oleh Jin, bahkan Jin pula akan datang kepada mereka untuk bersahabat.

    BOLEHKAH MANUSIA MELIHAT JIN?

    Manusia tidak boleh melihat Jin dalam kewujudannya yang asli, kerana Allah S.W.T telah memperkenankan permohonan Bapak Jin (ketika mula diciptakan) agar ia dapat melihat tetapi ia sendiri tidak dapat dilihat. (Jin pula tidak boleh melihat malaikat kerana malaikat diciptakan dari cahaya di mana lebih hebat dari Jin). 

    Firman Allah (bermaksud): “Sesungguhnya dia dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari semua tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka.” – (Surah Al-A’raaf: 27)

    Maka barang siapa yang mendakwa dia telah melihat Jin/ Syaitan (dalam keadaan rupa sebenar) maka dia telah berdusta, kecuali dia memang seorang nabi. Sebab bagi para nabi melihat jin adalah suatu mukjizat (merupakan bukti kenabian).

    Al-Qusyairi menyatakan, “Allah S.W.T sudah menetapkan (mengikut hukum alam) bahawa anak cucu Adam tidak akan dapat melihat syaitan di dunia.”

    Dalam buku ‘Aqidah Islam", Prof.Sayyid Sabiq menulis, Jin atau syaitan itu secara aslinya tidak dapat dilihat oleh mata (zahir). Tidak diketahui bagaimana bentuknya tetapi mereka mempunyai kuasa menjelma diri dalam bentuk lain, menyerupai sahabat terdekat, kekasih atau suami seorang wanita dan haiwan.
    Dalam hal ini (lebih-lebih lagi untuk waktu yang lama) adalah sesuatu yang sulit dilakukan oleh Jin mahupun syaitan. Ia memerlukan kondisi-kondisi jasmaniah dan psikologi yang membantu dan terjadinya pula pada waktu-waktu tertentu sejalan dengan kebolehan Jin atau syaitan itu.

    Jin dan syaitan sebenarnya menderita kesakitan sewaktu menukar jasadnya ke dalam bentuk asal. Ia memerlukan masa yang lama dan proses pertukaran itu mengalami penderitaan yang teruk.

    Di samping itu ia juga takut akan perkara-perkara yang boleh mengakibatkan risiko (kerana ia juga takut akan manusia) sama ada tertangkap atau mati dibunuh. Bila tertangkap dan dibaca kepadanya Ayat Kursi, nescaya akan mengeletar sehingga boleh mengalami stress berat dan akhirnya mati. Kalau tidak pun ia akan lemah-longlai dan menjadi tidak bermaya.

    TAHUKAH ANDA?

    Mereka yang dapat melihat Jin/syaitan dalam bentuk penyamarannya dikatakan mata hitamnya (manusia) seperti Piramid.
    Bagi memastikan sama ada manusia sebenar atau makhluk halus yang menjelma sebagai manusia, maka ambil segenggam tanah dan gosokkan di lengannya. Kalau ia manusia sebenar maka tanah yang digosokkan tadi akan melekat di kulitnya.

    Terlalu banyak kisah mengenai Jin/Syaitan. Padahal adakah ianya benar ataupun tidak. Kadang-kadang kita agak kecewa kerana cerita-cerita yang tidak langsung berlandaskan akidah sering disajikan. Kadangkala sikap orang Melayu kita yang sememangnya suka mencari benda-benda yang pelik (untuk kemegahan dan kehebatan?) dan mempercayai roh-roh wali kadangnya terus tersesat di dalam mencari yang hak.

    Petikan dari buku Jelajahi Alam Jin. 
    Ini bukan gambar Jin, ini Jeanne bini Pak Lah
     

    Siti Balqis Hilang Lagi

    JERTIH: Gadis misteri, Siti Balqis Mohd Nor, 22, dari Kampung Gong Nangka, Apal, dekat sini sekali lagi menggemparkan ahli keluarganya apabila dia kembali ghaib sejak malam kelmarin dan belum ditemui hingga malam tadi. 

    Malah, kehilangan gadis terbabit kali ini lebih membingungkan apabila buat pertama kalinya dikatakan berada di lokasi paling jauh dari rumahnya. 

    Siti Balqis, yang mula menunjukkan perubahan dan tidak hilang dalam tempoh 15 hari lalu selepas mendapat rawatan perubatan secara Islam daripada beberapa pengamal perubatan, ghaib semula jam 9 malam kelmarin dan dikatakan disembunyikan di Gunung Jerai, Kedah.

    Kejadian ghaib itu adalah yang pertama selepas pengamal perubatan Islam termasuk penasihat agama program Alam Ilmu Ghaib TV3, Sharhan Shafie datang merawat beliau kali kedua minggu lalu.


    Ibunya, Norizan Said, 47, berkata apa yang ganjil sebelum Siti Balqis hilang malam kelmarin, sebiji bola batu berwarna hijau tiba-tiba terjatuh di dalam rumahnya menyebabkan ahli keluarga terkejut dan masing-masing berebut untuk melihatnya.


    “Ketika mereka berebut untuk melihat bola itu, dalam sekelip mata Siti Balqis hilang. Misteri bola batu yang jatuh itu mungkin sebagai umpan oleh jin yang didakwa menjaga Siti Balqis untuk melalaikan orang ramai yang berada di dalam rumah ini,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

    Norizan berkata, selepas kehilangan itu, gerakan mencari dilakukan penduduk termasuk di tempat yang pernah Siti Balqis ditemui seperti di atas pokok, di atas siling, atas bumbung dan di kawasan gua Bukit Keluang, tetapi gagal.

    “Sehingga jam 10 malam ini (semalam) Siti Balqis masih belum ditemui dan ini adalah kehilangan (ghaib) paling lama berbanding sebelum ini yang mana dia dijumpai semula selepas beberapa jam ghaib,” katanya.


    Norizan berkata, pada jam 5 pagi semalam dia menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada Siti Balqis yang mendakwa berada di Gunung Jerai yang dibawa oleh jin berbulu lebat.
    (Jin yang mana pulak?Tanya Sultan Shahrulnizam dari kerajaan Beringin Rendang dalam filem Nujum Pak Belalang)

    Katanya, seluruh ahli keluarga kini dalam kebingungan kerana Siti Balqis gagal dikesan di tempat biasa dan mungkin benar-benar berada di Gunung Jerai seperti diberitahunya menerusi SMS.


    Norizan berkata, sudah menjadi tabiat Siti Balqis membawa telefon bimbitnya yang diletakkan di dalam poket seluar dan akan mengirimkan SMS kepada ibunya apabila dighaibkan jin.


    Sementara itu, Sharhan ketika mengadakan sesi rawatan sesi kedua Ahad lalu berkata, Siti Balqis akan menghadapi cabaran dalam tempoh 21 hari dan semalam genap 14 hari menerima rawatan secara Islam sebelum terus ghaib hingga sekarang.


    Norizan berkata, dia juga tidak melaporkan kes kehilangan anak sulung daripada empat beradik itu kepada polis kerana yakin anaknya akan dikembalikan semula oleh jin berdasarkan pengalaman dalam kejadian sebelum ini.


    - Aku pun heranla kenapa takde pakar2 sains dari luar negeri yang nak kaji misteri ni. Mungkinkah Siti Balqis telah terpesong masuk ke dalam dimensi lain, ataupun berjaya berada di dalam titik buta mata manusia? Hanya Allah Yang Maha Mengetahui..

    Ahad, 24 Oktober 2010

    Ada Alam Lain Selain Di Bumi Ini? (Bersama Yg. Bhgia. Tn. Guru Dato' Haron Din)

    Apa pandangan Dato' mengenai kepercayaan sesetengah saintis berkenaan kewujudan alam yang diistilahkan sebagai 'parallel universe' iaitu alam semesta, terdapat lebih dari satu. Hal ini juga mengundang banyak versi mengenai diri kita dalam alam-alam tersebut. Apa pandangan Dato'?

    Para saintis senantiasa meneroka alam semesta dengan pelbagai kegiatan, kajian untuk mencari jawapan kepada pelbagai persoalan, mengenai keunikan kejadian alam semesta.
    Bermula dengan hipotesis (teori), yang mereka kaji daripada eksperimental hingga kepada penemuan-penemuan pelbagai ragam.
    Malah hampir setiap minggu, wujud suatu penemuan baru yang mereka temui.
    Apa yang anda sebut ataupun saintis menyebut sebagai 'parallel universe', pernah juga disebut sebagai 'multiple universe'.
    Sebenarnya bagi kita umat Islam, tidak harus berasa asing untuk memahaminya.
    Alam di dalam al-Quran, disebut dengan istilah 'aalamin yang bermaksud banyak alam.
    Daripada awal al-Quran di Surah al-Fatihah, kita berjumpa ayat kedua yang mafhumnya, "Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam."
    Ertinya alam itu banyak, malah teramat banyak.
    Kita mengetahui banyaknya alam itu menerusi ayat dan tafsirannya dalam kitab-kitab tafsir yang muktabar. Antaranya kitab Tafsir al-Qurtubi, juzuk satu di halaman 138 disebut padanya: "Berkata Wahb bin Munabbih, sesungguhnya bagi Allah Azza Wajalla ada 18,000 alam. Dunia ini salah satu daripada alam yang banyak itu."
    "Berkata Saa'id al-Khudry, Sesungguhnya bagi Allah ada 40,000 alam. Dunia ini seluruhnya, dari Timur ke Barat, hanya satu daripadanya."
    Diriwayatkan daripada ar-Rabi'e bin Anas, daripada Abi al-'Aliyyah, katanya: "Al-Jinn satu alam, manusia satu alam, binatang satu alam, malaikat satu alam dan makhuk-makhluk di angkasa mempunyai alam masing-masing."
    Banyak lagi riwayat-riwayat lain yang keseluruhannya menyebut tentang banyaknya alam ciptaan Allah SWT.
    Oleh kerana itu, perkataan "'aalamin", berulang banyak kali dalam al-Quran, iaitu sekurang-kurangnya terdapat lebih kurang 74 kali pengulangan itu bagi menyatakan bahawa sahlah alam Allah SWT itu amat banyak, maklumat kita sahaja yang belum sampai kepada hakikat alam-alam sebegitu.
    Banyaknya alam ini menunjukkan hebatnya Qudratullah dalam penciptaan-Nya. Semua adalah hak-Nya dan semuanya tunduk kepada-Nya.
    Allah berfirman mafhumnya: "Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah. Dialah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam fasa, Dia bersemayam di atas Arash, Dia menyelubungkan malam dan siang dan mengiringinya dengan pantas, dan Dialah yang menciptakan matahari dan bulan serta bintang-bintang. Semuanya patuh kepada perintah-Nya. Ingatlah urusan penciptaan dan pemerintahan hanyalah hak Allah. Maha suci Allah Maha Pencipta dan mentadbir segala alam." (Surah al-A'raaf, ayat 54).
    Seterusnya Allah bertanya kepada orang yang ingkar kepada-Nya, sebagaimana firman-Nya (mafhumnya): "Kejadian alam semuanya adalah ciptaan Allah. Maka cubalah kamu tunjukkan kepada-Ku, apakah yang telah diciptakan oleh makhluk-makhluk yang lain daripadanya yang mereka sembah. Tidak ada satu pun mereka lakukan, bahkan orang-orang yang zalim berada di dalam kesesatan yang amat nyata." (Surah Luqman, ayat 11)
    Wallahua'lam.

    Petikan Harakah 17-20 Zulkaedah 1431

    Sabtu, 23 Oktober 2010

    UFO (Bhg 1)

    Artikel kali ni pelik sikit dari biasa sebab kali ni blog Ustad Man akan bercerita tentang UFO. Walaupun nampak macam artikel dah terkeluar tabii tapi aku rasa UFO juga tergolong dalam benda2 mistik yang mesti dibicarakan. Kebelakangan ini aku percaya korang tentu dah dengar atau baca dalam suratkhabar tentang kemunculan objek terbang yang tidak dikenali atau UFO di negara kita. Kalau buka internet terdapat pelbagai gambar kononnya gambar UFO yang berjaya dirakam. Seperti gambar-gambar hantu jugak, kebanyakan gambar2 UFO yang dirakam seperti telah dimanupulasi oleh teknologi sekarang.
    Apakah sebenarnya UFO ini? Dari manakah datangnya UFO? Adakah ia turut mempunyai kaitan dengan hantu atau kisah-kisah mistik yang terjadi di seluruh dunia?
    Beberapa teori dicipta sejak UFO mula-mula muncul di muka bumi. Teori paling popular ialah UFO dikaitkan dengan makhluk asing dari angkasa lepas. Malangnya teori ini masih tidak dapat dibuktikan secara saintifik. Mengapa angkasa lepas? Mungkin sifat UFO itu sendiri yang kerapkali dilihat muncul di ruang angkasa. Mungkin teori ini akan menjadi sebaliknya sekiranya UFO itu kerap dilihat di dalam perut bumi atau di dasar lautan. Adakah manusia akan mengatakan UFO itu datang dari angkasa lepas juga?
    Teori kedua yang agak popular ialah UFO itu sebenarnya ialah sebuah pesawat prototaip yang direka oleh manusia untuk kegunaan ketenteraan, dan makhluk (alien) yang berada di dalam pesawat tersebut ialah makhluk yang terhasil akibat kesilapan genetik yang juga dicipta untuk tujuan ketenteraan oleh pihak-pihak tertentu.
    Teori terbaru yang aku dapat dari internet ialah UFO sebenarnya ialah sebuah kenderaan masa akan datang yang dicipta dengan kelajuan yang melebihi kelajuan cahaya. Makhluk (alien) yang terdapat di dalam kenderaan itu adalah manusia yang telah melalui proses mutasi akibat berada di dalam kenderaan yang terlampau laju. Teori ini turut disokong oleh teori pakar fizik Albert Einstein.
    Albert Eistein
    Menurut Albert Einstein (seorang Yahudi) manusia akan kembali ke masa belakang sekiranya mampu bergerak mengatasi kelajuan cahaya. Beliau memberi contoh tentang tempoh yang diambil untuk cahaya bintang sampai ke bumi. Secara mudahnya macam ni lah, sekiranya sebutir bintang bersinar pada tahun 2000 dan cahayanya mengambil masa 5 tahun untuk sampai ke bumi maka manusia di bumi akan dapat melihat sinaran bintang tersebut pada tahun 2005. Dan sekiranya ada manusia yang sama-sama bergerak pada tahun yang sama tetapi melampaui kelajuan cahaya maka manusia tersebut akan sampai ke bumi mungkin pada tarikh sebelum 2005. Ini bermakna manusia telah berjaya berpatah balik ke belakang beberapa tahun sebelum sepatutnya. Yang aku heran tu pulak, ramai yang percaya teori Yahudi tua yang kononnya cerdik ni. Pada aku, manusia tetap tidak dapat berpatah balik ke masa belakang biarpun selaju mana ia bergerak sebab Albert Einstein mungkin lupa masa dan tarikh mula bintang tersebut bersinar. Kalau dah mula bergerak atau bersinar pada tahun 2000 mana mungkin boleh berpatah balik pada tahun sebelumnya.Bergerak tetap bergerak ke hadapan cuma masa saja tiba sahaja yang berlainan. Agaknya Albert Einstein terlupa masa yang dicatat ketika mula-mula bergerak.
    Berbalik tentang UFO tadi, aku rasa ianya memang datang dari angkasa lepas sebab di dalam Al-Quran pun ada dinyatakan terdapat hidupan lain selain manusia termasuklah Jin, Syaitan dan Iblis. Teringat aku tentang satu kejadian di laluan berhampiran Tasik Timah Tasoh, Perlis. Sedikit masa lalu hampir setiap hari kejadian kemalangan dilaporkan berlaku di tempat yang sama. Menurut mangsa, walaupun kenderaan dipandu perlahan, seolah-olah terdapat seperti tarikan magnet yang memesongkan arah kenderaan ke arah tasik.Tak silap aku dah 15 kejadian yang berlaku di tempat yang sama tanpa penjelasan munasabah. Aku pun kerap juga lalu jalan tersebut tetapi takde rasa apa2 pun. Misteri memang misteri. Mungkinkah ada sesuatu yang jatuh dari angkasa ke dalam tasik yang mempengaruhi kejadian tersebut?
    Kisah terbaru tentang UFO di Malaysia ialah di Tuaran Beach Resort. Ramai saksi yang melihat dan merakam gambar UFO tersebut. Adakah UFO ini ada kaitan dengan makhluk halus seperti Jin atau Syaitan? Ataupun adakah ia hanya pesawat pengintip dari negara jiran?



    Dua Gambar di atas ialah gambar yang berjaya dirakam di Tuaran Beach Resort, Sabah



    Video di bawah ialah video yang berjaya dirakam di Alor Setar dan sekitar Kuala Lumpur
    video
    video
    video

    Isnin, 18 Oktober 2010

    Kisah Mistik Siti Balqis Mohd Nor

    Siapa Siti Balqis Mohd Nor? Dia bukanlah artis, atlet yang berjaya di Sukan Komanwel ataupun pemilik pertama Proton Inspira tu. Dia hanyalah seorang gadis biasa dari Kampung Gong Nangka, Apal, Besut, Terengganu  tetapi diberikan anugerah {ke dugaan?} oleh Allah dalam mengharungi kehidupan seharian yang penuh dengan misteri dan mistik. 

    Ghaib Secara Misteri
    Kisah hidupnya bermula kira-kira dua bulan lalu, apabila Siti Balqis Mohd Nor ini dikatakan ghaib secara misteri hampir setiap kali tiba waktu senja atau pada tengah malam sebelum dia ditemui semula di lokasi yang sukar dijelaskan kehadirannya. Antara lokasi itu di tanah perkuburan, di atas pokok, di atas siling dalam rumahnya dan dalam kejadian terbaru kelmarin, Siti Balqis ditemui dalam mesin pembancuh simen berhampiran rumahnya. Siti Balqis juga mendakwa dia luka pada tangan dan kaki ketika berada di sebuah mesin pembancuh simen tidak jauh dari rumah dan ketika di atas pokok manggis, di belakang rumahnya.
    Biarpun dikawal rapi keluarganya, gadis itu tetap ghaib apabila individu yang mengawalnya leka atau terlepas pandang beberapa detik saja. Dia juga mendakwa ternampak saudara mara dan orang kampung mencarinya, malah ketika berada di sebuah rumah tinggal, dia menyentuh bapa saudaranya tetapi tidak perasan kehadirannya.
    Kejadiannya memang aneh dan mungkin ada menganggapnya tidak logik, namun hakikatnya ia benar-benar berlaku sehingga menggemparkan penduduk setempat dan turut menarik perhatian pemimpin masyarakat. Kejadian misteri itu mendapat perhatian Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Jabi, Ramlan Ali yang meminta penduduk mengawal sekitar rumah keluarga Siti Balqis setiap malam, namun usaha itu tetap gagal.

    SMS dari Kubur
    Tiga hari sebelum Aidilfitri lalu, Siti Balqis didakwa telah ghaib secara misteri dari rumah keluarganya dan hanya menyedari berada di perkuburan Kampung Bukit Kenak, kira-kira lima kilometer dari rumahnya.
    "Ibu cepatlah datang segera ke kubur, Siti takut tiada orang lain di sini."
    khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar Siti Balqis Mohd Nor selepas tiba-tiba menyedari berada di perkuburan Kampung Bukit Kenak. Selepas tersedar berada di kubur Kampung Bukit Kenak, dia tiba-tiba berada pula di kubur Kampung Gong Rengas, kira-kira 10 kilometer dari rumahnya. Siti Balqis mendakwa hanya mengetahui kisah kubur berkenaan apabila dibawa semula ke kawasan berkenaan, tetapi hingga kini tidak tahu siapa yang membawanya, apa yang dilihat dan dilakukannya sepanjang lima hingga enam jam berada ‘di alam ghaib’.

    Suara Dari Dalam Kubur..

    Sepanjang di tanah perkuburan itu, dia mendengar orang menangis, meminta tolong dan mengaji al-Quran. Sementara itu, ibunya, Norizan Said, 47, berkata, pada malam mendapat SMS Siti Balqis, beliau bersama suami serta seorang lagi anaknya bergegas ke kubur berkenaan, tetapi selepas puas mencari, mereka tidak menemuinya.

    “Kami bergegas pula ke kubur di Kampung Gong Rengas dan di satu kubur baru, ada bekas seperti diduduki seseorang, tetapi Siti tiada di situ,” katanya dan menambah mereka kemudian ke Balai Polis Jertih pada jam 5 pagi untuk membuat laporan. Bagaimanapun, sejurus masuk ke rumah kira-kira jam 6 pagi, Siti muncul di depan rumah dengan tubuhnya dibasahi air dan baju berlumuran tanah merah.

    Khidmat Tujuh Bomoh

    Ibunya, Norizan menggunakan khidmat tujuh bomoh untuk mengubati anaknya secara tradisional. Sementara itu, kalangan ahli agama di negeri ini berpendapat kejadian itu mungkin disebabkan gangguan jin yang cuba merosak keimanan manusia dan cara terbaik mengatasinya ialah amalan zikir dan membaca al-Quran serta solat hajat dan tahajud selain ahli keluarga Siti Balqis sentiasa berdoa kepada Allah meminta dilindungi daripada perbuatan sihir dan diganggu syaitan.


    Ahad, 17 Oktober 2010

    Nasib Hantu Rimba

    Masa aku tulis artikel ni lebih kurang jam 1.40 pagi. Mata tak mau lena. Badan panas semacam. Esok nak kerja pulak tu. Rasa macam nak demam je. Teringat aku dua hari lepas (hari Sabtu), aku dengan Mursyidul Am SKK pi tengok tanah dusun yang kononnya nak dijual dengan harga yang sangat murah.
    Memang la murah, sebab daripada naik Honda CRV Tuan Mursyidul, naik pulak motorsikal, lepas tu jalan kaki meredah belukar dan mendaki bukit dalam hutan rimba. Aku dah macam habis nafas dah. Tuan Mursyidul kata bunyi macam lembu kena sembelih jer. Esok ni mesti jadi bahan lawak Tuan Mursyidul kat tempat kerja ni. Tobat dah aku nak pi tempat tu. Memang kata orang tempat jin bertendang. Pada aku bukan tempat jin bertendang lagi dah, dah jadi tempat jin berkarnival Jom Heboh lagi. Aku rasa Tarzan pun fikir 10 kali nak duduk dalam hutan rimba macam tu. Oleh kerana nak ambik hati tuan tanah terpaksa la ikut meredah rimba.
    Balik jer rumah terus rasa macam nak demam. Kalau tanya Tok Batin SKK dah tentu dia kata ada jin ikut aku balik tu. Memang aku rasa tempat tu berpenunggu.Buktinya darah aku, darah Tuan Mursyidul dan sorang lagi member aku dah dihisap tanpa kami sedari oleh makhluk halus yang bernama PACAT!! Sebab tu aku kata Tarzan pun tak mau duduk dalam hutan tu, tambahan pulak Tarzan cuma pakai cawat jer,lagi le sedap 'makhluk halus' tu hisap darah. Siap sampai ke #%$&* lagi..Sori..melalut pulak aku.
    Berbalik kepada mula tadi,sambil tergolek menunggu mata mengantuk teringat pulak sejenis spesies hantu yang diberi nama Hantu Rimba. Cari dalam wikipedia internet memang takde tapi bila aku buka wikipedia omputeh dan taip Swamp Thing keluarlah artikel yang aku rasa hampir sama dengan Hantu Rimba.
    Menurut ceritanya Hantu Rimba ini asalnya ialah dari manusia yang berburu di dalam hutan. Oleh kerana terkena sumpahan dengan haiwan di dalam hutan pemburu ini tidak dapat mencari jalan keluar. Lama-kelamaan rupa fizikal pemburu ini pun berubah sedikit demi sedikit menjadi separuh manusia dan separuh  tumbuhan, tapi tak pulak jadi Tarzan.( Tak silap aku, Tuan Mursyidul pernah tunjuk kat aku gambar satu makhluk hutan yang sedang merenung tajam yang diambil daripada bolg mana ntah. Kalau Tuan Mursyidul simpan lagi gambar tu, nanti aku upload bagi korang tengok. Aku rasa itu le Hantu Rimba kut)
    Hantu Rimba ini tugasnya ialah membuat orang yang masuk ke hutan menjadi sesat dan tidak tahu mencari jalan pulang. Lebih kurang macam Orang Bunian la (tunggu artikel tentang Orang Bunian).
    Mengikut orang Barat pulak spesies ini dikenali sebagai nama Swamp Thing, Boogeyman atau Makhluk Paya sebab habitatnya adalah di kawasan berpaya.
    Sebenarnya kewujudan Swamp Thing ini direka untuk watak komik sekitar tahun 70-an oleh dua orang mat salleh bernama Len Wein (pencipta plot) dan Berni Wrightson (pelukis watak). Di negara kita Hantu Rimba ini tak tahu wujud sejak bila sebab takde orang mengaku pun sebagai pencipta kewujudannya. Oleh kerana kebanyakan hutan di negara kita telah diteroka secara halal atau haram kewujudan Hantu Rimba ini semakin lama semakin dilupai. Kesian..

    Isnin, 11 Oktober 2010

    Misteri Di Tempat Kerja (Bhg 3)

    Baru-baru ini tempat kerjaku menganjurkan perkhemahan tahunan di kawasan persekitaran tempat kerja. Kalau mengikut senarai Ahli Jawatankuasa Kerja, nama aku tersenarai sebagai salah seorang yang perlu bermalam di tempat perkhemahan. Malangnya aku tak dapat turut serta sebab mempunyai komitmen lain. Walau bagaimanapun aku hadir jugak malam pertama tu dengan peralatan kamera kononnya nak merakam perkara2 mistik yang mungkin berlaku pada malam tu.
    Sambil duduk bersembang kira2 jam 1.30 pagi dan merasakan tidak ada apa2 yang bakal berlaku aku pun 'chow' jam 2 pagi.
    Petang hari kedua perkhemahan, peserta perkhemahan gempar apabila kebanyakan mereka melihat kelibat perempuan cantik di bangunan tingkat 3. Malangnya tak ada sesiapa yang berjaya merakam kelibat makhluk tersebut.
    Malam berikutnya aku tak hadir sebab hujan lebat. Menurut AJK yang bertugas malam tu, lebih kurang jam 3 pagi semua peserta perkhemahan diarahkan berpindah tempat tidur ke tempat yang lebih kering kerana air mula bertakung di kawasan tapak perkhemahan kerana hujan lebat tanpa henti. Menurut AJK yang juga bekas ahli Kelab Seekers aku tu, ketika peserta sedang sibuk berpindah tempat kedengaran bunyi orang bermain dram di bilik yang sebelum ini menjadi tempat aku 'jamming'. Mula2 AJK ni memberanikan diri nak pergi lihat dengan lebih dekat bersama seorang lagi sahabatnya, tapi ternyata kedua-duanya tak cukup berani nak menghampiri bilik yang dimaksudkan. Kalau aku ada malam tu dah tentu aku dah rakam bunyi2 tu. Kalau setakat cerita mulut saja susah aku nak percaya.
    Terbaru, Jumaat 8 Oktober 2010 yang lepas, tempat kerjaku menganjurkan jamuan hari raya. Petang tu berbagai acara dijalankan, dan yang paling best tentulah acara makan. Oleh kerana aku sibuk nak merakam video majlis petang tu, tugas merakam gambar foto aku serahkan pada member aku, Mizi (ahli Seekers).Banyaklah juga foto2 yang diambil oleh Mizi menggunakan kamera digitalku.
    Balik ke rumah aku pun uploadlah gambar2 tu ke dalam blog yang aku wujudkan khas untuk melaporkan sebarang kegiatan di tempat kerjaku. Dalam banyak2 gambar, ada satu gambar yang aku tak boleh upload. Dah dua hari aku cuba sehinggalah sampai hari Isnin di tempat kerjaku sendiri. Mizi sendiri menjadi saksi betapa gambar ini sukar untuk nak diupload berbanding gambar2 lain.
    Oleh kerana bengang dengan gambar yang satu ini aku pun cuba cari apa puncanya gambar ini tak boleh diupload.Puas aku zoom di merata sudut gambar dan akhirmya aku rasa aku tahu apa puncanya. Setelah aku edit gambar ini barulah aku boleh upload ke dalam blog Ustad Man ini. Cuba tegok betul2..
    Kalau nak tengok lebih jelas, 'save as..' dulu gambar ini dalam mana2 fail, kemudian zoom pada arah anak panah. Tapi aku tak mau bertanggungjawab sekiranya komputer korang mengalami masalah selepas save gambar ini sebab komputer aku pernah mengalami masalah bila simpan gambar2 mcm ni.
    Walau bagaimanapun, kalau masih kurang jelas bolehlah hubungi Ustad Man terus melalui alamat e-mail : sharimanzaili@yahoo.com.my
    * kepada rakan2 yg upload gambar ini dalam facebook,terima kasih sebab secara tak langsung dapat promote blog Ustad Man walaupun ada yang bagi komen macam terror sangat.Kepada yang baru melawat blog ini, sila rujuk artikel2 lama di dalam arkib untuk cerita2 mistik.

    Ahad, 10 Oktober 2010

    Hantu Lilin

    Masa aku kecik-kecik dulu aku biasa dengar tentang hantu lilin.Hantu lilin ini ialah hantu yang suka bergambar, maksudnya hantu yang suka menempel dalam gambar orang lain. Rupa fizikal hantu lilin ini ialah bersaiz budak, berkepala botak dan memegang sebatang lilin yang sedang menyala. Apa motif hantu lilin ini suka menempel dalam gambar orang aku tau. Aku cuba jugak cari dalam wikipedia internet tapi tak jumpa artikel tentang hantu lilin. Gambarnya pulak lagi le tak jumpa. Aku rasa kewujudan hantu lilin ini sengaja direka ketika zaman kamera mula-mula popular di kalangan masyarakat. Mungkin orang yang mula-mula mencipta kewujudan hantu lilin ni adalah orang yang tak mampu memiliki kamera pada masa itu sebab di zaman ini bila orang dah mampu beli kamera tidak kedengaran lagi cerita tentang hantu lilin yang menempek di dalam gambar.
    Walau bagaimanapun di zaman ini, bukan saja hantu lilin yang menempel di dalam gambar malah hantu-hantu lain turut berkeinginan untuk dirakam gambarnya bersama-sama manusia. Di bawah ini aku siarkan foto2 yang aku ambil dari internet yang memperlihatkan segolongan hantu yang sengaja atau tidak menempel di dalam gambar orang lain. Setakat ni takde la lagi gambar hantu yang pegang lilin..