AMARAN: Kanak-kanak di bawah umur 18 tahun, orang yang lemah semangat, lemah syahwat mahupun yang lemah tenaga batin adalah DILARANG mengunjungi laman blog ini tanpa bimbingan mereka yang berpengalaman.

"Sesungguhnya makhluk-makhluk halus itu dapat melihat kamu sedangkan kamu tidak dapat melihat mereka." (Surah al-A'raaf, ayat 27)

Isnin, 20 Disember 2010

Misteri Terowong Menora

Assalamualaikum...lama betul Ustad Man tak menulis blog. Bukan apa, cuti2 sekolah ni bawa anak bini pi makan angin. Baru-baru ni pi Port Dickson,tidur semalam kat Seri Ratu Hotel & Spa, Teluk Kemang. Rabak jugak poket dibuatnya, tapi takpa la,sekali-sekala. Lagipun untuk keseronokan famili apa salahnya. Bukan macam sekor beruk yang teramat bongok yang aku pernah kenal tu,hutang dah lima enam kali keliling pinggang masih kemaruk nak berbini baru sampai anak bini lama terabai.Nak buat macam mana, dah keturunan beruk macam tu.
Tinggalkan kisah beruk tu, lepas check out kul 12 tghari tu aku terus ke Nilai 3 pulak, shopping sakan sampai tak sedar jam dah pukul 5.00 petang. Nak kena balik ke utara jugak petang ni macam mana pun.
Jam 7.50 malam singgah makan kat restoran jejantas Sg. Buloh, pastu terus drive sampai R&R Tapah kul 9.50. Makan lagi. Rehat lama sikit. Tengok jam dah pukul 11.30 malam. Pukul berapa nak sampai rumah ni? Tak boleh jadi ni,nak kena rush sikit sebab aku tak mau berada atas highway lama2 tengah2 malam ni sebab nanti nak kena lalu kat terowong Menora di Ipoh nun. Bukan takut tapi kalau terjadi apa2 sepanjang higway nanti payah nak mintak bantuan. Lagipun sepanjang susur keluar Ipoh Selatan dah takde kereta yang aku nampak menuju ke utara.
Pecut jugak la malam tu sampai tak sedar meter dah naik 140 km/h. Lantaklah, anak bini dah lena. Tepat jam 12.00 tengah malam kereta aku merangkak masuk terowong Menora.
Terowong yang selalu aku dengar kisah-kisah misteri terutamanya tentang cerita volkswagon kuning yang tidak berpemandu yang sering mengganggu pengguna lebuhraya berdekatan terowong ni. Sampai dalam perut terowong aku memperlahankan kereta, sengaja nak tunggu kut2 ada ternampak kelibat volswagon kuning yang dimaksudkan. Sekali-sekala mata memandang cermin sisi, menunggu volkswagon kuning memotong.
Tiba di pintu keluar terowong, dari cermin pandang belakang aku nampak sayup-sayup satu cahaya lampu kenderaan. Hatiku berkata, takkan lampu volkswagon dah terbakar sebelah kut?Aku memperlahankan lagi kenderaan dan membiarkan kenderaan di belakangku memotong.
Rupa-rupanya sebuah sekuter putih dengan penunggang tanpa kepala! Terkejut jugak aku, tapi bila diperhatikan betul2, penunggang tu menunduk kepala, mungkin kerana waktu tu sejuk sangat. Teringat aku kat Speaker SKK dan Tuan Mursyidul Am SKK pulang dari sekolah kalau waktu hujan lebat. Kadang-kadang terlampau sejuk tengkuk pun dah jadi pendek sampai tak nampak kepala.
Jam 12.30 tegah malam, alhamdulillah aku selamat sampai rumah. kira laju jugakla aku pecut dari tapah ke rumah ambil masa 1 jam aje.
Sebelum melelapkan mata aku terkenang tentang skuter putih tadi.Siapa la yang berani menunggang motorsikal sorang2 tengah malam tu? Aku pun buka laptop dan cari kisah2 seram tentang terowong Menora. cari punya cari dapatlah satu cerita dalam satu blog seperti di bawah ni :


pada pukul 10.30 malam,aku bertolak dari Taiping.selepas siap mengangkat segala beg ke dalam kereta,aku bersalaman dengan mak dan abah.sempat aku menghulurkan wang RM300 kepada abah tadi.buat belanja bulan ini.

"Man bila lagi balik,Man?" rasa sayu mendengarkan suara lemah itu dari mak.mak sudah selalu jatuh sakit.terasa bersalah sebab baru kali ini dapat pulang berjumpa mak.kerja menjadi alasan.sungguh tipikal gaya hidupku.aku tak mahu melukakan lagi hati mak,maka aku berjanji akan pulang lagi minggu hadapan.walaupun isteriku mula tak senang duduk mendengar kata-kata manisku itu.

"balik lagi ke minggu depan?" setelah lebih kurang satu jam perjalanan,akhirnya isteriku bersuara.ternyata dia tidak begitu gembira dengan janjiku tadi kepada mak.anak-anak sudah terlena di tempat duduk belakang Proton Personaku ini.

"....mak tu sakit.tak boleh ke nak tengok dia sekali-sekali."

"lah.tadi kan dah tengok?"

naik sedikit tekanan darah aku.hendak dimarah,tak boleh.hendak diturut,menjadi-jadi.aku mendiamkan diri,menunggu reda perasaan tegang ini.apabila surut barulah akanku pujuk semula.

jam telah lewat pukul 12,perasaan mengantuk mula hadir.livita yang dibeli di Petronas tadi tidak menunjukkan kesan yang ketara.kudapan berupa kacang dan kuaci sudah habis 2 paket.mahu tak mahu,aku terpaksa berhenti di Hentian Sebelah Sungai Perak,untuk melelapkan mata sebentar.

"ayah mengantuk..tidur kejap..."

"bagi mama drive la,tak apa."

"hummmmmm..." aku mengabaikan pelawaan isteriku dan terus melelapkan mata.kerana aku masih kurang yakin dengan teknik pemanduannya,walaupun telah 11 tahun kami berkahwin.apatah lagi diwaktu malam.lebih-lebih lagi,jalan selepas Jambatan Sungai Perak ini lebih bahaya,kerana kami akan melalui Terowong Menora,kemudian lebuh raya curam menuju ke Plaza Tol Jelapang,tempat di mana kemalangan sering berlaku.

lebih kurang satu jam kemudian,aku terjaga.terasa segar sedikit.aku keluar untuk mencuci muka dan membeli minuman serta lebih kudapan untuk dikunyah sepanjang perjalanan.masih jauh untuk sampai ke Kuala Lumpur.

"mama,kunci kereta.ayah nak pergi kedai.mama nak air tak?" isteriku yang separa sedar menggeleng kepala.

pukul 1.10 pagi.

aku meneruskan perjalanan dalam keadaan yang agak segar.radio telah kumatikan,agar isteri dan anak-anakku dapat tidur dengan lena.walaupun keadaan sunyi boleh menyebabkan perasaan mengantuk kembali,aku cuba mengatasinya dengan membasahkan lidah dengan zikir.

lebuhraya Changkat Jering-Ipoh yang lengang memudahkan perjalanan.sekali-sekala aku memotong lori-lori balak yang dipandu perlahan.ketiadaan lampu jalan apabila tiba di kawasan bukit membuatkan aku memperlahankan kelajuan untuk keselamatan.kira-kira setengah jam kemudian,kami tiba di Kilometer 260.

aku memasang lampu tinggi,dan dari jauh terpancar papan tanda "TEROWONG 2 KM DI HADAPAN.KURANGKAN LAJU"

tidak sampai 10 minit,kereta yang kupandu tiba di muka terowong sepanjang 800 meter tersebut.terowong ini dibina sebelah-menyebelah,satu ke utara dan satu ke selatan,menembusi Banjaran Keledang.

terowong Menora...

pelbagai cerita aneh pernah ku dengar berkenaan terowong ini.kisah orang memandu dalam terowong tapi tak jumpa jalan keluar,kisah perempuan menumpang kereta,dan lain-lain.namun,yang paling terkenal,sudah pastilah kisah Volkswagen kuning.

VRROOOOOOOMMMMMM!!!!!!


berderau darah aku!tiba-tiba sahaja bunyi enjin itu mengaum dari arah belakang.aku menjengah di front mirror,ternampak lampu kenderaan yang menyilaukan,seolah-olah benar-benar rapat dengan kereta aku.ahh.sudah.ini betul-betul dia.sama macam cerita-cerita yang pernah aku dengar,dan baca di Mastika.

aku tetap mengekalkan kelajuan,tidak mahu mengikut kemahuan kereta hantu tersebut.jika aku mempercepatkan kenderaan,kereta itu akan mendorong aku sehingga terbabas.kalau nak potong,potonglah!aku bawak keluarga aku,taknak bawak laju!aku nak selamat sampai je.A'uzubillahiminassyaitanirrajim...

aku mula membacakan ayat-ayat suci Al-Quran.ayat Kursi,ayat mu'awazitain.dan surah Al-Fatihah,berulang-ulang kali.isteri dan anak-anakku masih nyenyak tidur.baguslah.aku tak mahu mereka panik.walaupun tekanan darah aku mulai meningkat,aku cuba menenangkan diri.cuma tinggal beberapa ratus meter lagi dan kami akan melepasi terowong.dan Volkswagon kuning masih rapat di belakang.

akhirnya,apabila tiba di penghujung terowong,kereta itu memotong keretaku.apabila dia betul-betul disebelah kereta kami,aku memberanikan diri untuk memandang ke kanan,ingin melihat buat kali pertama dan terakhir kenderaan hantu yang menjadi bualan ramai tersebut.

dengan Bismillah,aku memusingkan kepala sedikit.

eh?

"S...Skuter ??? "

bukan Volkswagon kuning.tetapi sebuah skuter putih,meluncur laju di lebuhraya Changkat Jering menuju ke Ipoh....tanpa penunggang.


Tapi aku tak rasa seram sangat, cuma aku rasa cerita tentang volkswagon kuning mungkin dah pupus sebab kenaikan harga minyak RON95 sebanyak 5 sen baru-baru ini. Pendapat aku mungkin sebab bebanan harga minyak, tambahan pulak Volkswagon ni kuat makan minyak, maka hantu ni beralih kepada kenderaan yang lebih menjimatkan minyak seperti skuter. Kesimpulannya, kalau diberi peluang hantu2 sebenar untuk mengundi mungkin hantu2 ini akan pangkah parti lain yang lebih relevan. Wallahhuaklam..

1 ulasan: