AMARAN: Kanak-kanak di bawah umur 18 tahun, orang yang lemah semangat, lemah syahwat mahupun yang lemah tenaga batin adalah DILARANG mengunjungi laman blog ini tanpa bimbingan mereka yang berpengalaman.

"Sesungguhnya makhluk-makhluk halus itu dapat melihat kamu sedangkan kamu tidak dapat melihat mereka." (Surah al-A'raaf, ayat 27)

Jumaat, 24 Disember 2010

Bagaimana Hantu Menyorok Dalam Titik Buta


Kali ni Ustad Man nak buat eksperimen sekali lagi. Kalau dalam artikel sebelum ni Ustad Man dah buat eksperimen melihat hantu kali ni kita buat aktiviti menyorok hantu pulak.Ingatkah anda teori titik buta yang pernah aku sentuh dalam artikel sebelum ini? Kali ini aku nak buat eksperimen tentang titik buta yang mempengaruhi minda otak kanan dan otak kiri manusia. Idea ni aku dapat masa bersembang dengan sorang pekerja buruh binaan berbangsa Vietnam masa aku tengah tunggu nasi bungkus di sebuah warung baru-baru ni. Mamat Vietnam ni duduk semeja dengan aku, walaupun bahasa melayunya agak tunggang-langgang diselang-seli dengan bahasa Inggeris yang jugak kelam-kabut, keramahannya ingin bersembang dengan aku membuatkan aku berminat nak mengetahui tentang sejarah Perang Vietnam pada tahun 1969.
Maka rancaklah dia bercerita tentang kehebatan askar Vietcong menentang askar Amerika sehingga askar Amerika angkat kaki dari bumi Vietnam (kecuali Rambo). Maka aku pun ambik peluang bertanya tentang kehebatan askar Vietcong memanupulasikan titik buta mata manusia.
Tak sangka mamat Vietnam ni terlalu teruja sampai offer nak tunjuk demontrasi pulak kat aku. Menurutnya, datuknya pun bekas askar Vietcong dan titik buta tu memang sinonim dengan askar Vietcong.
Mula-mula dia berdiri depan aku, diletaknya sebuah kerusi disebelah kanannya. Kemudian disuruhnya aku pejam mata kiri dan mata kanan fokus pada kerusi tersebut. Aku pun buat seperti yang disuruh, sambil tu tangan aku meraba poket tempat aku simpan beg duit. Mana tau, kut2 mamat Vietnam ni pukau aku pulak, nanti dikebasnya duit aku.
Perlahan-lahan mamat Vietnam tadi bergerak menjauhi kerusi iaitu ke arah sebelah kanan aku ataupun sebelah kiri kerusi. Mula-mula aku masih nampak kelibat mamat ni hingga akhirnya sampai satu masa aku tak nampak mamat Vietnam ni berdiri depan aku untuk beberapa saat. Fuhh.. ajaib sungguh!! Memang terror mamat Vietnam ni.
Balik ke rumah aku pun try buat eksperimen seperti yang dibuat oleh mamat Vietnam tadi. Tapi aku buat melalui komputer dengan format GIF image. Memang menjadi. So, aku pun muatkanlah dalam blog ni seperti di bawah untuk pembaca melakukan sendiri eksperimen ini.
Tengok imej di bawah dalam jarak 1 kaki.(Titik buta mungkin berubah bergantung pada jarak) Lepas tu tutup mata kiri, kemudian mata kanan fokus pada tanda pangkah. Anda akan nampak bulatan hitam itu bergerak ke kanan dan akhirnya hilang seketika dan kembali semula. Ajaib bukan?



Agaknya makhluk-makhluk mistik yang kadangkala kita ternampak kemunculannya itu mungkin selama ini berada di dalam kawasan titik buta mata manusia dan apabila terpesong sedikit dari kawasan titik buta itu maka nampaklah kewujudannya.
Cuma satu yang aku frust sikit sebab mamat Vietnam tu tak mau cerita bagaimana nak buat mata kiri manusia itu leka seketika. Mungkin ada teknik2 rahsia yang hanya askar Vietcong yang tahu.
Sekarang cuba lihat sepintas lalu gambar di bawah ni pulak.
Aku rasa korang mesti nampak enam tompok warna mengelilingi satu titik hitam. Cuba fokus pada titik hitam di tengah gambar. Lama kelamaan keenam-enam tompok warna tersebut semakin menghilang bukan?
Tak puas hati lagi? Haa..tengok pulak gambar di bawah. Macam tadi jugak, cuba fokus pada bintik merah di tengah gambar. Bagaimana dengan jalur kelabu pada latar belakang gambar? Masih kelihatan atau menghilang?
Aku rasa titik buta ini berkaitan rapat dengan fungsi otak kanan dan otak kiri manusia dalam mentafsirkan sesuatu.(kalau takde otak tu jadilah seperti seorang lelaki dayus yang tak mau beri nafkah untuk anak2 setelah syok sangat nak berbini baru). So, begitu jugalah kewujudan hantu dalam masyarakat kita. Kalau mata kita berjaya memperdayakan otak kiri dan otak kanan maka wujudlah macam-macam jenis hantu dalam minda masyarakat kita. Jadi berhati-hatilah dengan muslihat mata anda sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan